تعریف سئو یا بهتر دیده شدن به زبان ساده
سئو شامل مجموعه فعالیتهایی هست که باعث بهبود رتبه وب سایت و افزایش بازدید کننده اون از طریق موتورهای جستجو (مثلا گوگل) میشه. به عنوان مثال وقتی شما کلمه ای را در گوگل سرچ می کنید اولین سایتهایی که به سرچ شما پاسخ میدهند و در صفحه اول ظاهر می شوند دارای سئو بالاتری هستند یعنی رتبه آنها از نظر موتور جستجو بالاتر است.
کاربرد سئو
کاربرد سئو اینه که کمک میکنه در نتایج جستجو بیشتر دیده بشیم. با کمک سئو افراد بیشتری از حضور ما و کسب و کار ما مطلع میشن و از سایت ما بازدید میکنن. خوب معمولا وقتی یه سایتی طراحی میشه یه هدفی رو دنبال می کنه. یه سایت هدفش فروختن کالاستو یکی دیگه هدفش معرفی خدمات شرکتش و جذب قراردادهای بیشتر هست، یه سایت دیگه دنبال افزایش ترافیک و گرفتن تبلیغات هست، در هر حال با استفاده از دانش سئو همه این اهداف قابل دسترسی هست.
پارامترهای مهم در سئو
مرتبط بودن (Relevancy):
مرتبط بودن یعنی چه؟ مثلا فرض کنید شما به دنبال “طراحی سایت” در وب هستید. بنابراین علاقه ای ندارید که نتایج جستجوتون در مورد آموزش برنامهنویسی و یا هرچیز دیگهای باشه. به همین دلیل google در وهله اول دنبال صفحاتی هست که با کلمه کلیدی شما ارتباط نزدیکی دارن.
اعتبار (Authority):
اعتبار دقیقا به معنی اعتباری هست که گوگل به هر صفحه میده. سئو تو این پارامترباعث میشه، گوگل برای خودش مشخص میکنه که آیا اطلاعات موجود دراین صفحه درست و قابل اعتماد هستند یا خیر.
سودمندی (Usefullness):
گفتیم که پارامتر اول و دوم شامل مرتبط بودن و اعتبار میشه. خب حالا ممکنه یک صفحه، هم مرتبط باشه و هم اعتبار داشته باشه ولی سودمند نباشه. گوگل چنین صفحهای رو در نتایج بالایی جستجو قرار نمیده.
در واقع، گوگل به طور عمومی و رسمی اعلام کرده که بین “محتوای با کیفیت بالا” و “سودمندی” تفاوت وجود داره.
نکته مهم اینکه گوگل پارامتر سودمندی (Usefullness) رو به صورت مستقیم از سیگنالهای تجربه کاربری محاسبه میکنه.